top of page

מבצע מינויים לפסח!

לזמן מוגבל עד 5.4.23
מינוי זהב- קוד קופון gold

מינוי פלטינה - קוד קופון Plat

כיצד הצילה לאה גולדברג את ישעיהו ליבוביץ מידי הנאצים?


לפני שנתיים, במלאות 50 שנה למותה של לאה גולדברג,

סיפר אילעאי עופרן, נכדו של ישעיהו ליבוביץ את הסיפור המדהים הבא :

לאה גולדברג, שאתמול צוין יובל שנים למותה, היא לא רק המשוררת הגדולה מכולן, אלא כנראה גם האישה שלה אני חב את חיי ואת חיי משפחתי.

בתחילת שנות ה-30 התגוררה לאה גולדברג בגרמניה, בעיר בון, כדיירת משנה בביתה של סבתא רבתא שלי. באותם ימים גרו שם גם סבא ישעיהו וסבתא גרטה, שהיו זוג סטודנטים צעירים, שאך זה נישאו.

סבא, שכמו שסבתא נהגה לומר "כבר אז לא ידע לשתוק",

התחיל לדבר ברבים נגד הנאצים, שבדיוק עלו לשלטון ואמר, בין השאר, שהיטלר הוא זה שעומד מאחורי שריפת הרייכסטאג.

באחד הימים, הגיעו אנשי הגיסטאפו לבית המשפחה בבון, לחפש את סבא.

אך סבא וסבתא שהו באותו זמן בביקור משפחתי בצרפת, וכך ניצלו מהביקור של החיילים הנאצים.לאה גולדברג, שכאמור התגוררה בבית המשפחה, התקשרה מיד למקום בו שהו סבא וסבתא בצרפת, סיפרה להם על החיפוש שערכו אנשי הגיסטפו, והזהירה אותם שלא לחזור לגרמניה. סבתא הייתה מספרת ומדגישה שלמרות שבדרך כלל היו מדברים ביניהם בגרמנית, התעקשה לאה גולדברג לנהל את שיחת האזהרה דווקא בעברית, כדי למנוע מהנאצים המצותתים לטלפונים ליירט את המסר.

סבא וסבתא שמעו לאזהרה. הם נסעו לשוויץ, שם השלים סבא שנת לימודים נוספת שנותרה לו, ושנה לאחר מכן, בשנת 34, עלו ארצה, לירושלים, שם גרו עד זקנה ושיבה.

הסיפור המופלא הזה, הזכיר תמיד לאשתי את המדרש האומר, שבני ישראל נגאלו ממצרים בזכות העובדה ש"לא שינו את לשונם" בכל מאות שנות השעבוד.

אותה השפה העברית, שלאה גולדברג הפליאה כל כך ללהטט במילותיה, היא זו ששמרה על ישראל במצרים והיא שהייתה גם כלי ההצלה של סבא וסבתא מציפורני הנאצים.

אילעאי עופרן, מתוך אתר ניוז 1, 16.1.20220.

במהלך הסמינר מטייל בליטא לטביה בחודש מאי,

נבקר בבתיהם של לאה גולדברג וישעיהו ליבוביץ.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

והיא שעמדה | טליה גלזר

וְהִיא שֶׁעָמְדָה וְנִקְּתָה וְשָׁטְפָה וְצִחְצְחָה וְהִכְשִׁירָה וְהִגְעִילָה וְלִבְּנָה וְכָוְתָה אֶת עוֹרָהּ בְּסוֹדָה קָאוּסְטִית וְהָרְסָה בְּגָדֶיהָ עִם אֶקוֹנוֹמִיקָה וּבִשְּׁלָה וְצָלְתָה וְאָ

משל | ויסלבה שימבורסקה

דַּיָגִים שָׁלוּ בַּקְבּוּק מִמַּעַמַקִים. בְּתוֹכוֹ פִּסַּת נְיָר וְעָלֶיהָ הַמִּלִּים: "הַצִּילוּ! אֲנִי כָּאן. הָאוֹקְיָנוֹס פָּלַט אוֹתִי לְאִי לֹא נוֹשָׁב. אֲנִי נִצָּב עַל הַחוֹף וּמְחַכֶּה לְע

שאר הילדים | טל ניצן

אַחֲרֵי שֶׁהִצְמַחְתְּ כְּנָפַיִם וְזִימִים לִילָדַיִךְ וְהִשְׁלַכְתְּ אוֹתָם הַרְחֵק וּשְׁעוּנָה עַל מַעֲקֵה הַסְּפִינָה הָרְעוּעָה הַמְּנֻקֶּבֶת אַתְּ מַשְׁקִיפָה עֲלֵיהֶם קְטֵנִים וְהוֹלְכִים, קְרֵ

bottom of page